2008-01. Szlmolnr-inas is voltam
Forrs: Szegvri Napl.
A faluvgi szlmalomhoz az 1930-as vek derekn kezddtt meg a kapcsolatom. Ekkor vette meg az apai nagyapm Pusztai Pl egy szentesi Bldi nev malomtulajdonostl a faluvgn mkd, de javtsra szorul szlmalmot. Spos bcsi, agy ids szlmolnr, mint alkalmazott zemeltette, egyedl l magnyos ember volt, mert abban az idben is vizsgzott molnr mester zemelhette a malmot.
Ez a Spos bcsi szentesi szlets szemly volt, s mint az akkor idsebb szentesi emberek ersen -vel beszlt. Mg most is a flembe csengenek az zes tjszlssal mondott szavai. Amikor a nagyapm megnzte az zembe lv malmot n is, mint tindzser kor j nagy gyerek ott voltam vele. Spos bcsi meggyjtott egy szl gyuft a malombstyn s azt mondta, hogy nzze Pl bttym a gyuft nem fujja el a szl, de a malom meg mn. Ez azt jelentette, hogy egypr vitorlval kivsznalva, de errl majd ksbb a gyenge lengedez szlben is rlt a malom, olyan j s knny jrs volt. Amikor az ads-vtel megtrtnt Spos bcsi elkerlt a vsrhelyi t mellett lv Prneki fle szlmalomhoz, mert ott nem volt molnr, gy nagyon krlmnyes volt az zemeltetse. De ez a malom mr elg rgen le lett bontva, csak az idsebbek tudjk, hol is llt. A faluvgi szlmalomnl pedig megkezddtt a nagyjavts. Legelsbb is ifj Pusztai Pl idsd legny nagybttym leszerzdtt a volt tulajdonosnl inasnak, mert csak gy zemeltethette a malmot. Egy mrtlyi Ksmrki nev ids szlmalomcs a fival kezdtk el a javtst. Teljesen j tetszerkezetet egy pr j vitorlt csinltak. A vitorlt csak grcsmentes fenybl lehet kszteni. Ez a javts tavasztl ks szig tartott. De sajnos nem sokig zemelt ngy vitorlval, mert egy ers szl kvetkeztben gy felgyorsult a vitorlk forgsa, hogy nem lehetett megfkezni szaknyelven szlva elszaladt a malom s a rgi vitorlapr egyike letrt, a msikat meg le kellett szerelni s azutn mr csak egy pr vitorlval ment tovbb egszen az llamostsig. Akkor azt is leszereltk, zemen kvli llapotba helyeztk. A vitorla kivsznals meg lenvitorlavszonnal trtnt. A kb.150 cm szles s a vitorla hosszsg vszon r volt erstve a vitorla bels vgre, a kls elrhet vgt pedig megfogva a szl erssgtl fggve vagy felcsavarva gynevezett hurkba, vagy teljes szlesgben kibontva volt rerstve a vitorlra. Ezt neveztk kivsznalsnak. s gy nagyon kis szllel is tudott menni a malom. rleni val mindig volt, mert a jszgtartk jobb szerettk a szlmalmi dart etetni, mint a hengermalmit. Mert a hengermalomba rlskzben felmelegedett a gabona, s rls utn knnyen megkeseredett a zskban, teht ki kellett belle nteni. A szlmalmi dart pedig zskba lehetett hagyni fogytig. Volt olyan idszak, hogy fjt a szl egsz hten, jjel-nappal ment a malom gy ezt egy szemly elltni nem tudta, ekkor lettem n olyan inast helyettest szemly. Szentesre jrtam iskolba. Dlutn a 2 rs vonattal jttem haza. Az iskola dolgok elintzse utn kimentem a malomba, a nagybtymat felvltani s jflig n voltam a molnr, nha egsz hten. A szlmolnrnak olyan dart kellett csinlni, amilyet a tulajdonos krt. Vagy lgy liszteset, vagy nagyobb, rdeset. De ezenkvl nagyon figyelni kellett a szlirnyt is, mert a vitorlknak mindig a szlnek szemben kellett llni, ha llt a malom,akkor is mert ha nem gy llt, a szl kpes lett volna az sszes tet vitorlstl lebortani. lltlag ilyen trtnt az orszgban nem is egy helyen, hogy a szl sszetrte a malmot vitorlstl. A molnrnak a malmon kvl is volt dolga. Bellrl a bent lev s lemrt termnyt csiga segtsgvel fel kellet az els padlsra hzni, mert ott volt a garat, abba, abba kellett belenteni az rlenivalt egyenesen az rlkre. Lent pedig egy ldba folyt a dara, azt kellett beleszedni a tulajdonos zskjba s kimrni. Kint pedig a tetrl kill fkrddal kellett elindtani s meglltani a vitorlkat. A tetfordts egy tetfordt kocsival s hozzval csatllnc segtsgvel trtnt. Mivel a szlmalomnak minden szerkezete fbl volt, a ftengelytl a fogaskerekekig, gy zemels kzben elg j nagy zaj hallatszott a padlsokrl a fldszintre. n a besegtsekkel annyi szakmai dolgot megtanultam, a molnrszakmbl, hogy a mai napig zemben tudnk lltani mkdkpes szlmalmot. De erre mr nem kerlhet sor, mert a mg meglv, de nem mkd malmok mr csak memlkkppen, a mltat idzve emlkeztetnek a rgi vilgra.
|